One Size Fits No One

One size does not fit all

Paleo, Atkins, Montignac, vegan, Sonja Bakker, Weight Watchers, Brood dieet, Cambridge, Fruitdieet, dr. Frank, Proteine diet, Tien dagen, vegetarisch, vetvrij, koolhydraatarm, sportdieet, Libelle, Midifast, eierdieet, Blijf Fit, Dreamline, EGA, Cookie, Slimfast, Weightcaps, Flinndal Gezond Gewicht, komkommer dieet, detox… Ben jij de weg al kwijt? Ik wel!

Resultaten zijn nooit blijvend

Al jaren worden we dood gegooid met nieuwe diëten en voedingsadviezen die beloven dat ze nu écht gaan werken en dat de kilo’s eraf zullen vliegen en blijven. Die kilo’s eraf gebeurt meestal ook wel, alleen valt 80% daarna weer terug in de oude levensstijl en vliegen de kilo’s er weer aan. Je past tijdelijk je levensstijl aan, dus de resultaten zijn ook tijdelijk. Zelf heb ik ook jarenlang meegedaan aan deze dieetrages met wisselende resultaten maar in ieder geval nooit blijvend.

Maak het persoonlijk

In mijn eerdere blog gaf ik al aan dat ik sinds enige tijd me aan het verdiepen ben in het thema personalised nutrition. Voeding die specifiek is afgestemd op jouw lichaam en levensstijl. Hier geloof ik namelijk echt in. Ieder lichaam is anders en functioneert anders. Ieder persoon beweegt en ontspant anders. Je kunt naar mijn idee dus niet zomaar een algemeen voedingsadvies geven dat bij iedereen werkt.

Seminar Personalised Nutrition & Health

Begin deze maand nam ik deel aan het seminar ‘Personalised Nutrition & Health, hoe ver zijn we?’, georganiseerd door de Wageningen University & Research en TNO.

De volgende onderwerpen stonden op het programma:

  • Personalised Nutrition & Health: waarom, voor wie en hoe?
  • Het meten van voedselinname – uitdagingen en technologische innovaties.
  • Personalised Nutrition & Health: laatste stand van zaken in de wetenschap.
  • Persoonlijk advies door ‘do it yourself’ metingen.
  • De supermarkt van de toekomst.
  • Wat kunnen we met alle data en hoe leidt dit tot gepersonaliseerd advies.
  • Het krijgen van het juiste advies: de rol van de gedragswetenschap in personalised food.
  • Welke producten en diensten zullen in de toekomst ontstaan.

Hoofd vol ideeën

Het was een ontzettend interessante dag met heel veel info en goede inhoudelijke discussies. Ik kwam dan ook thuis met een hoofd vol ideeën. Nog steeds is niet alles geland maar uit de onderstaande top-13 van mijn aantekeningen haal je denk ik wel de onderwerpen die ik interessant vond.

  • Gezond zijn = het vermogen je aan te passen aan een veranderende omgeving.
  • Bekijk gezondheid holistisch. Het gaat niet alleen om voeding maar ook om beweging, ontspanning en welzijn in het algemeen.
  • Je moet mensen helpen met wat ze nodig hebben, het makkelijk maken en iets bieden waar ze voor willen betalen.
  • Ontwikkel niet een product maar een service.
  • Bij een online onderzoek geef je minder snel sociaal wenselijke antwoorden.
  • De onderzochte groep met een persoonlijk voedingsadvies gaf betere resultaten dan de groep met een algemeen voedingsadvies.
  • Als je iets als gezond labelt gaat de smaakbeleving achteruit.
  • In veel gevallen is er een noodzaak nodig voor gedragsverandering.
  • Betaalde diensten worden als betrouwbaarder gezien.
  • Face to face contact haalt wantrouwen weg.
  • Prijs en smaak zijn de belangrijkste triggers om iets aan te kopen.
  • Geen enkele oplossing is 100% relevant voor iedereen.
  • Data ruilen voor goed advies.

Supermarkt van de toekomst

Een eye-opener was ook de presentatie van Dana van Hoof van Jumbo Supermarkt. Jumbo werkt op dit moment samen met de WUR en TNO binnen het consortium Personalised Nutrition & Health om te kijken wat Jumbo als retailer met dit thema kan.

Haar presentatie was feitelijk een samenvatting van onderstaande presentatie van CEO Frits van Eerd over de supermarkt van de toekomst. Het kijken waard!

Een dag vol Food for Thought dus, en weer wat extra voeding voor mijn eigen zoektocht.

 

Photo by Charles Deluvio

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *